logo
Izvēlēties periodu
Meklēt kartē
Izvēlne

RIGA IFF īsfilmas: Eksistenciāli draudi

Ce 23.10.2025 18:30
Forum Cinemas, Delfi LUX auditorija
Vārdu salikumu “eksistenciāli draudi’ gan vietā, gan nevietā lieto visi – sākot ar demokrātiju atbalstošajiem līdz diktatoriem –, lai apzīmētu jelkādus draudus kaut kā pastāvēšanai. Tas ir jēdziens. Arhetips. Tāpēc mums ir pienākums sevi aizstāvēt ar visiem iespējamajiem līdzekļiem – ar efektīviem un, cerams, negaidītiem.
 
Draudi vienmēr piezogas nemanāmi – pie ģimenes vakariņu galda kā īsfilmā “Jūra, pilna zivju”, kad katrs, kam ienāk prātā, atļaujas kritizēt tavas dzīves izvēles, galu galā noliedzot tevi pašu. Darbā “Lielas un mazas rokas” bērna nāve simboliski pārtop par viena ciemata nāvi, kur dzeja un mūzika ir vienīgie ieroči pret kolektīvo baiļu klātbūtni. Darbā “Lieldienas” dzīve kara laikā Ukrainā pieprasa apgūt “jaunā normālā” absurdumu (un atcerēties pabarot savu kaķi).
 
Saskaroties ar vides apdraudējumiem, purva glābšana nozīmē pasaules izglābšanu, ko piedāvā "Šeit bija ūdens", savukārt viens no jūras ekosistēmas apdraudējumiem paģēr izmisīgus pūliņus filmā "Pēdējie tropi". Visupēc – lai uzveiktu mākslīgo intelektu filmā "Difūzijas pilots", kāpēc gan to nepakļaut demences mokām?
 
 
Mikola Zasejevs
Lieldienas
Пасхальний день
UA, FR
2025, 15’, uk
Iesakām no 12 gadu vecuma
Natālija Libeta, Aleksandra Bratiščenko, Viktors Ševčenko, Viktors Eds, 2Brave, Cinephage
 
Ar skatieniem tiek trenkāti ielās sastaptie vīrieši. Kāds pavadiņā staidzina čivavu, cits skrien krosu. Tomēr visi manītie izvairīgi raugās uz Petro un Andriju, rekrutēšanas virsniekiem, kuri svētku dienā pārbauda militāros dokumentus. Kad pie kāpņutelpas viņi sastop jauniņo Saško, informāciju tehnoloģiju frīlanseri, puisim pirms promdošanās ir divi lūgumi: piestāt veikalā pēc kaķa barības un atļaut iesvētīt Lieldienu maizi.
 
Karš, kas pārtapis par rutinētu normalitāti. Veids, ar kādu ukraiņu režisors Zasejevs ieved skatītāju etīdei līdzīgā situācijā, kad tiek draftēti armijas papildspēki, ir cilvēcīgs draugbūšanas jeb “buddy film” piemērs. Divi mutīgi kolēģi un viens puisis ar kaķa krekliņu atgādina ne tikai par fronti, ukraiņu kultūru un tradīcijām, bet arī dzīvēm, kas netiek sapakotas mugursomā, kad dodies prom. Piedzīvojot RIGA IFF pasaules pirmizrādi, šī formā un fabulā elegantā īsfilma savaldzinās ar atjautību un žanrisko plastiku.
 
RIGA IFF īsfilmu atlases komisijas konsultants Šiu Jangs raksta: “Filma piedāvā atšķirīgu un sarežģītu perspektīvu, ko parasti neieraugām. Teicami veidota un vienkārša, bet efektīva un ar mērķi.”
 
 
Sofija Šērmana, Nemo Kamī
Šeit bija ūdens
l'eau était là
BE
2025, 15’, fr
Iesakām no 12 gadu vecuma
Stefānija Bodjēna, Gsara
 
Dzelzceļa sliežu, lielceļa un “Wiels” laikmetīgās mākslas centra ielenkumā atrodas nekuriene. Sākotnēji tā bija būvlaukums, kurā applūda gruntsūdeņi.  Vēlāk to transformēja 2008. gada finanšu krīze, kas paralizēja projekta būvniecību. Ģeoloģiskajiem un finansiālajiem ceļiem krustojoties, radās Vīlsa vārdā nosauktais purvs. Šis biotops ir zaļa oāzē tukšumā – mijoties sirreālajam un dabiskajam, te savu patvērumu raduši kukaiņi, putni un cilvēki. 
 
Unikāla dabas strēķīša diārijs, kas atgādina mājas video un kino esejas savīšanos kopā. Kā piesaka Briselē strādājošais filmas režisoru tandēms Šērmana un Kamī, filma ir par “ekosistēmu industriālā kapitālisma drupu sirdī”. Tapusi uz 16mm filmlentes, poētiskais darbs, kas pat pamāj ar roku Tarkovska Zonai no “Stalkera” (1979), atgādina par cilvēka un dabas trauslo attiecību robežu, kam nav dzelzsbetona aprises, bet gan līdzāspastāvēšanas nosacījums. Viena no filmas varonēm stāsta: “Jo tad, kad būs zemestrīce, dzīvnieki – vienalga, vai tā ir varde, suns, kaķis vai jebkas cits, pat arī spāre –, dzīvnieki varēs bēgt, bet cilvēki paliks.”
 
 
Tanasis Trubukis
Pēdējie tropi
Last Tropics
GR
2025, 20’, gr
Iesakām no 12 gadu vecuma

Anabella Aronisa, Tanasis Trubukis, Avion Films, ERT S.A., Greek Film Centre, Onassis Culture, Paraiso Production
Vidusjūras stāsts, kurā ūdens atspīd sarkanajās debesīs. Ūdens slimība apdraud noplukušu piekrastes ciematu. Zvejas apjomiem krītoties un izmisumam pieaugot, trīs jauni zvejnieki ķeras pie nelegālas zvejas metodes. Kad ļaudis nonāk neziņā un krīze saasinās, viņu drastiskās izvēles noved pie bēgšanas, bet vai tā viņiem izdosies izbēgt no zemes vai arī ūdens? Vai varbūt no visa?
 
Grieķu autoram Trubukim, kurš pludina dokumentāro un aktierkino, izdevies radīt apokalipses iespaidu – tā sāksies pēc piecām minūtēm, un mums ir jāpieņem status quo. Par galvenajiem varoņiem izvēloties jaunus cilvēkus, kas posta dabu un kļūst par asiņūdens duļķotājiem, režisors reflektē par cilvēka nespēju reaģēt uz dabas un klimata krīzi. Nolemtība, izolācija un faustiski darījumi mūs izspiež tālāk prom no cilvēcības, fonā skanot minimālistiskai sintpopā izmērcētai partitūrai. 
 
 
Joanna Šlembarska
Jūra, pilna zivju
Wszystkie rybki śpią w jeziorze
PL
2025, 10’, pl
Iesakām no 16 gadu vecuma
Anna Mročeka, Vojcehs Lesčinskis, Justīna Ručinska, Likaon
 
Kad tev būs puisis? Kāpēc tu neēd gaļu? Kāpēc katru gadu notiek tieši šādi? Kāpēc tev atkal vaicā par privāto dzīvi un svaru? Jauna sieviete ir sagurusi no radinieku jautājumu puteņa. Tiesa, viņa nejūtas viena – sievietei ir kompanjons, kas viņu atbalsta un ir līdzās esošs. Kad viņa sastop potenciālo partneri un viss šķietami virzās uz ģimenes gaidu apmierinājumu, notiek liktenīgs naža pavērsiens, kas sašķel viņas realitāti.
 
Papīra animācija romantiskā gavēņa laikmetā. Starp personīgo labbūtību un sabiedrības gaidām – uz šāda, šoreiz gan veģetāri piepildīta, stāsta atspoles uzsēdināta Šlembarskas jaunākā īsfilma. Lodzas Kino skolā studējusī autore attīsta savu monohromo rokrakstu, šoreiz pievēršoties sievietes lomai pašas dzīvē, kad ideja par monogāmām attiecībām ir ideāls, bet starp savienību, iespējams, slēpjas kāda tuva zivtiņa.
 
 
Aurelijs Čups
Difūzijas pilots
The Diffusion Pilot
EE
2024, 7’, en
Iesakām no 12 gadu vecuma
Laiza Džārvisa, Igaunijas Mākslas akadēmija
 
Auto – cik un kurš ir labāks? Subjektīva kamera – cik un kurā rakursā? Krāsas – kādas un kura dominē? Mašīnai ir jāizlemj, kā sakārtot, salīdzināt un kārtot attēlus un to attēlu attēlus. Autors pārtop par pilotu, kurš virza filmu – savu transporta līdzekli – citā pasaulē, kurā top bezgalīga filma. Tās pamatā ir bezgalīgs skaits attēlu, un top pasaule, kas ir autora istabā. Varbūt dzīvoklis, kas ir autora pasaulē bezgalīgajā filmā? Un kurš galu galā kontrolē šo narāciju?
 
Čupa eksperimentālā eseja ir elegants attēlu universa rēbuss, kurā saduras dabīgais un mākslīgais intelekts, ētika un tehnoloģijas, atmiņa un naratīvs. Ko var un ko vajadzētu radīt mākslīgā intelekta ģenerētai animācijai, kuras pamatā ir difūzijas modeļi un sniegts tik daudz rīku, ka nav iespējams izvēlēties visu? Varbūt bezgalība ir pārrēķināma? Dēvējot sevi par šī bezgalīgo cilpu apdvestā vingrojuma “pilotu” un RIGA IFF sagaidot nacionālo pirmizrādi, lietuviešu režisors piesaka demenci mākslīgajam intelektam.
 
 
Vadžiko Čačhiani
Lielas un mazas rokas
Big and Little Hands
GE
2024, 25’, ka
Iesakām no 12 gadu vecuma

Inna Margvelašvili, Vadžiko Čačhiani, Sakdoc Film, Fuga Film
Tveicīga vasaras diena Tbilisi. Tirgus ir slēgts, bet vienīgā dzīvība tajā ir vietējie suņi. Tuvojoties rītam, ierodas arbūzu kravas, ļaudis rosās, zemnieki kaulējas. Drīz šo vietu pārņems jauns tirdzniecības centrs – celtne, kas izmēzīs redzamo dzīvi. Dodoties līdz ļaudīm, kuri uzsāk savu dienu, mainīgajām vides aprisēm un mītiskām sirēnām, mūsu skatiens pievērsīsies vienam augļu pārdevējam, kurš nonāks konfrontācijā starp dzīvību un nāvi. Viena dzīvība ir viens ciemats, bet varbūt tā ir visa valsts?
 
Darba pamatā ir atsauce uz gruzīnu dzejnieku Galaktionu Tabidzi un faktu, ka vēsturiskais tirgus Gruzijas galvaspilsētā valdības lēmuma dēļ tiek slēgts – Dezertieru tirgus liktenis kļuva par vienu no protesta iemesliem 2024. gadā. Vizuālais mākslinieks un režisors Čačhiani piedāvā dzīvo gleznu jeb tableaux vivant miriādi, kurā ienāk mirkļa trauslums, kapitālisms, politika un tās ietekme uz sabiedrību. Režisors apbrīnojami konstruē naratīvu, radot autentisku, dokumentāru iespaidu, kas ir konstruēts un iesēžas prātā kā pārlaicīga fabula par mazo un lielo. 
Pasākums Datums / Laiks Norises vieta Cena  
RIGA IFF īsfilmas: Eksistenciāli draudi Ce 23.10.2025 18:30 Forum Cinemas, Delfi LUX auditorija 6.00 - 7.00
Pasākums RIGA IFF īsfilmas: Eksistenciāli draudi
Datums / Laiks Ce 23.10.2025 18:30
Norises vieta Forum Cinemas, Delfi LUX auditorija
Cena 6.00 - 7.00
Der zināt
Biļešu cenai tiks piemērota apkalpošanas maksa 0.00 € (t.sk.PVN 21%) par katru biļeti.
NB! Lūdzam pievērst uzmanību valodu informācijai!
 
Ieteicamais vecums: 16+
Ekrāna valoda: angļu, franču, grieķu, gruzīnu, poļu, ukraiņu
Subtitru valoda: angļu
Sinhronais tulkojums: nav
Seansa ilgums: 92 min
Vieta ratiņkrēslam: ir

Biļešu izplatītājs darbojas tikai kā starpnieks. Ja pasākums tiek atcelts vai pārcelts, atbildību par iegādāto biļešu kompensēšanu uzņemas pasākuma organizators, nevis biļešu izplatītājs.
Norises vieta
Forum Cinemas
13. janvāra iela 8 Rīga Latvija
Organizators
Rīgas starptautiskais kino festivāls, Biedrība
Rīgas starptautiskais kino festivāls, Biedrība
Baznīcas iela 8-20, Rīga, LV-1010, Rīga,
Vien. Reģ. Nr.: 40008217350
Pasākums RIGA IFF īsfilmas: Eksistenciāli draudi
Datums / Laiks Ce 23.10.2025 18:30
Norises vieta Forum Cinemas, Delfi LUX auditorija
Cena 6.00 - 7.00
Citi datumi Šī organizatora pasākumi Pasākumi šajā norises vietā
Pirkt RIGA IFF: Tu esi mans Visums PopulārsPopulārsRIGA IFF: Tu esi mans Visums Kino Splendid Palace, MAZĀ ZĀLE
Pirkt RIGA IFF: Mīlestība, kas paliek PopulārsPopulārsRIGA IFF: Mīlestība, kas paliek Kino Splendid Palace, LIELĀ ZĀLE
Pirkt RIGA IFF: Tas bija tikai negadījums PopulārsPopulārsRIGA IFF: Tas bija tikai negadījums Kino Splendid Palace, LIELĀ ZĀLE
Pirkt RIGA IFF: KIDS' REEL Animācijas īsfilmas PopulārsPopulārsRIGA IFF: KIDS' REEL Animācijas īsfilmas Kino Splendid Palace, LIELĀ ZĀLE
Pēc ievadītās informācijas nekas nav atrasts
Loading...
Atjaunot